Žurnalistas ir Twitter'yje – žurnalistas

Tik ką kalbėjau su kolege Pamela Moriniere iš Europos žurnalistų federacijos. Ji papasakojo šviežią istoriją apie tai, kad Vokietijoje iš darbo televizijoje buvo atleistas žurnalistas, kuris Twitter socialiame tinkle netinkamai pasisakė rasizmo tema.

Atleidžiant jį iš darbo oficialiai buvo pasakyta, kad žurnalistas visur yra žurnalistas ir jis negali net už redakcijos ribų pamiršti, kad jis attsovauja savo profeisją ir jos standartus, todėl net Facebook ar Twitter jis yra žurnalistas. Reiškia, turi laikytis etikos normų. Todėl dabar, pasak kolegės iš Europos žurnalistų federacijos, kai kuriose redakcijose Vokietijoje ir Prancūzijoje kalbama apie redakcijų vidinius etikos kodeksus, kuriuose būtų aptartos žurnalistų laisvės ribos socialiniuose tinkluose. Taip pat ir pareigos.

Jaučiu, kad ir Lietuvai tai aktuali tema.

Beje, siūlau paskaityti labai įdomią medžiagą apie gerą praktiką Europoje, kaip buvo kovojama su rasizmo apraiškomis žurnalistikoje.

Gera praktika Europoje kovojant su rasizmu zurnalistikoje

Print Friendly

33 thoughts on “Žurnalistas ir Twitter'yje – žurnalistas

  1. Dainius RadzevičiusDainius Radzevičius Post author

    Mariau, marketingo specialistai seniai skirtso žmones į dvi kategorijas – laimingus ir nelaimingus. ir tai galioja požiūriui į prekes, paslaugas ir pan. Taip pat galime pritaikyti ir teisinei sistemai, ir valstybei ir t.t.

    Reply
  2. Marius

    Taigi va, kad užsimerkti neišeis nes Garliavos istorija parodė, kad egzistuoja dvi kategorijos žmonių, kurios vadovaujasi visiškai skirtingomis pirminėmis aksiomomis. Iš čia ir išplaukia priešingos reakcijos į tuos pačius įvykius, skirtingi tos pačios situacijos matymai, požiūriai, poelgiai. Poliarizuoti kitą per prievartą į savo supratimą skatina pasipriešinimą. Spaudimas proporcingas pasipriešinimui. Kuo didesnis spaudimas tuo stipresnis pasipriešinimas. Juk pripažinkime, kad Garliavos istorija pagimdė netgi naują politinę jėgą, judėjimą, partiją. Žmonės išėjo į gatves, kai kurie krito netgi po prezidentės kortežo ratais. Įsitraukė daug garbingų Lietuvos žmonių, signatarų, politikų, menininkų. Turime dvi priešingas poliarizacijas. Ką daryti? Niekas nežino ką! Poliarizuoti toliau į savo teisingą pusę per jėgą? Tai būtų tik dar daugiau malkų į ugnį. Todėl protingi politikai turi ne spekuliacijomis užsiimti ir ant bangos į traukinį šokti, bet suprasti abi priešingas poliarizacijas ir ieškoti sprendimo būdų be prievartos mechanizmo.
    Garliavos istorija dabar kaip progresuojantis vėžys persimes į kitas mūsų gyvenimo sritis. Nes priešingos poliarizacijos juk niekur nedingsta. Konfliktas jau bręsta tarp žurnalistų! Tereikia dar truputi spustelėti ir pamatysite kaip ir čia įvyks susiskirstymas į dvi priešingas poliarizacijas.
    Alternatyva yra nei viena, nei kita poliarizacija, o trečias kelias! Bet niekas nežino koks trečias kelias. Tai ir yra nauja galimybė visose srityse, tame tarpe ir žurnalistikoje! Naujo niekas žinoti negali, nes tai būtų jau sena. Todėl dabar yra toks metas, kad visi žurnalistai turi šansą. Yra galimybė gimti naujai žurnalistikai! Tai būtų visiškai kitoks požiūris į visą tą patį, tą pačią seną žurnalistiką. Ribinė situacija ir yra kai sena ir įprasta griūva, o naujo dar nėra.

    Reply
  3. Dainius RadzevičiusDainius Radzevičius Post author

    Mariau, galiu paakyti labai aiškiai, kad nors esu kažkada prisidėjęs prie etikos kodekso rengimo, nemanau, kad jis yra tobulas. Dar daugiau – pats siūlau vairias pataisas. Tačiau, etika – bendras susitarimo dalykas. Tad kol kas, galima sakyti, vieno kolegos nori gerokai griežtesnių įsipareigojimų, kiti – beveik jokių. Todėl galėčiau pripažinti, kad šiandien etikos normos turi beveik panašią situaciją kaip vadinamoji Garliavos istorija, kuri parodo prarają tarp teisės normų teorijos ir šių teroijų šalininkų ir realaus gyvenimo bei kitų žmonių suvokimo apie teiisgnumą. Ir neturiu kol kas aiškaus atsakymo, kokiu keliu yra geriau eiti – ar normas labaiu prie guvenimo realijų pritaikyti, ar gyvenimo būda keisti.

    Reply
  4. Marius

    mierga gera, Dainiaus pirminė aksioma yra etikos kodeksas. Todėl jis nenurašinėja kitokių ir nedrabsto purvais ir nesikiša į kitų žurnalistų kūrybinį procesą, o tik stebi ar buvo pažeistas etikos kodeksas ar ne. Tie, kurie pažeidinėja etikos kodeksą ir pakliūna į jo akiratį, susilaukia priminimų apie etikos kodeksą. Kurie nereguoja, tiems skiriama daugiau dėmesio su viltimi, kad pasitaisys ir nebe pažeidinės etikos kodekso. Štai ir viskas, iš savo pozicijos jis nemato, kad darytų kažką blogo, priešingai propaguoja etišką žurnalistiką.
    Deja yra ir kita medalio pusė, kurios Dainius nemato ir negali matyti, kol etikos kodeksas jam bus pirminė aksioma. Čia galėčiau sulyginti su tuo jeigu bažnyčia imtų ir suabejotų, peržiūrėtų savo dogmomas. Ar tai realu..?

    Reply
  5. mierga gera

    Čia juk Lietuva su savo lietuviškais žurnalistai.Tikiu, kad yra Jūsų keletas neblogų, savo sritį išmanančių…Bet likę dauguma – pezalų pezalai, užimantys dar ir atsakingas, gerai apmokamas “vietas”.
    Pezalai, pezantys apie bele ką, bele kur ir bele kada.Pezalai formuojantys nuomonę apie pasirinktus Jūsų “objektus”, “verslininkus” ir visus kitus nepatogius asmenis, kurie tik Jūsų nuomone – blogi, neteisingi ir net gi kvaili, nes dirba ne taip kaip Jūs.Suprantu, kad visi negalime tilpti ant keletos valdiškų kėdžių, bet tai nereikėtų mūsų “kitokių” nurašyti ar drabstyti purvais, net ir savo ar savo draugų socialiniuose puslapiuose.Nes susidaro nuomonė, kad tik tai ir išmanote geriausiai.

    Reply
  6. Dainius RadzevičiusDainius Radzevičius

    skaitytoja, ačiū už šypsenėles smile sėkmės rašant, skaitant ir… gyvenant

    Reply
  7. šiaip skaitytoja

    Sveikinu,Dainiau,už straipsnį “Jei skaityčiau FB žinias..”.Ačiū,kad dar neišmetėte iš “savo erdvės”..
    Galiu “pasisakyt”…smile
    Kad švarką “surys kandys”,-tai norėjau pasakyti,kad
    nebedirbdamas žurnalistu,galite prarasti profesionalumą.Apie etiškumus ar neetiškumus nekalbu.
    Pats paklausėte,ką neetiško padarėte…?Kadangi nežinau Jūsų neetiškumo …Tada man kitas klausimas- o kur etiškumas?Būtumėte atsakęs?…Bet kaip ir jau atskaėte..nauju straipsniu..
    Džiugu,kad nežinote kas,kuo ir kaip mane nuskriaudė..
    esu pikta ar ne,nes vistiek nei kuo nepadėsite…smile
    Aišku,kad juokauju…smile
    bet jeigu ką,nebeleiskite tokiems kaip aš rašinėt.
    Griežtai.Ir su bausme.smile))

    Reply
  8. Marius

    Dainiau, aš tau turiu keletą klausimų, skaityk, kad tai tavo žadėtas pusvalandis, kurį gali skirti man, tad aš naudojuosi proga ir imu iš tavęs interviu.
    Tik mano intervių bus tuo pačiu kaip testas:
    Galite ir visi kiti prisijungti, bet be beletristikos, o konkrėčiai į klausimus.

    1. Koks skirtumas tarp to ką tu matai akimis, girdi ausimis ir matai, girdi per proto prizmę?
    2. Ką reiškia teisinga?
    3. Kur ir kokiame egzistavimo srityje viskas kas išsakyta žodžiais yra melas?
    4. Kas yra melas?
    5. Kas yra tiesa, kiek yra tiesų?
    6. Kas yra įrodymas, kam konkrėčiai jis turės prasmę?
    7. Iš kokios proto pozicijos geris ir yra blogis?
    8. Kada nėra nei tiesos ne melo?
    9. Kokioje proto srityje viskas kas išsakyta yra tiesa?
    10. Kas yra blogis ir geris, kada šios kategorijos gali išnykti?
    11. Kodėl žmogus už teisybę yra prievartautojas? Prieš ką jis vykdo prievartą?
    12. Kas yra prievarta?
    13. Ar egzistuoja perėjimas iš proto pasaulio į jausmus, tokie kaip atjauta, gailestingumas, meilė?
    14. Ar atidavęs viršenybę tik įstatymui gali turėti sąžinę?

    Reply
  9. Dainius RadzevičiusDainius Radzevičius Post author

    Matiau, pamenu, ką rašiau. Janutienės ir krivickai mano nuomone neverti kitikių vertinimų. Dėl kitų dalykų, jaučiu, turime tiesiog kitikius vertinimus. Tad nebandysiu daugiau aiškinti nei pasakiau. Neprivalai to nei skaityti, nei tapatintis.

    Reply
  10. Marius

    Dainiau, aš ekspromptu pagoglinau tavo rašytus straipsnius, citatas yra jų didžiulė mąsė šia tema kaip ir Janutienės laidų. Imetu tik kelis, tu pirma pasiskaityk dar kartą atidžiai, Tu gi visus, kurie mąsto ne pagal tavo kurpalių apibendrinai į vieną minią griaunančią valstybės pamatus. O paskui prašai išvardinti konkrėčiai. Jų ten tiek daug. Tu netgi savo antraštėmis už visą tautą kalbi, vos kaip ne jos gelbėtojas. Iš savo varpines tau atrodo, kad šiais straipniais gerą darei? Tą patį gerą ką ir Krivickas su Janutiene skatinai nesantaiką. Kaip žurnalistas tu pats prisidedi prie spekuliacijų šia tema, o rodai pirštu į kitus. Tik tu iš kitos pusės, su savo tiesa ir budvardžiais.

    Teismas „pedofilijos” byla leidžia smagintis visai tautai. Vargšė mergaitė

    Kieno vardu tu čia rašai Dainiau, visos tautos???
    Stebėk toliau kaip tu reiški užuojautą ir pats pameti mergaitę kaip raudoną skudurą įpykusiai visuomenei. Ką tu skatini tokiomis antraštėmis? Dar labiau pats prisidedi prie įtampos skleidimo visuomenėje, nesantaikos skatinimo.

    Atsiprašau vargšės mergaitės, nes jos prie visų nepriskyriau. Ji tampa tik personažu. Beveik daiktu. Raudonu skuduru įpykintai visuomenei ir jos aplinkos suaugusiems žmonėms.

    Citata: “Už brutalų elgesį su mergaite Drąsiaus Kedžio artimiesiems reikėtų skirti kalėjimą iki gyvos galvos”
    „Tikėtina, kad tai buvo iš anksto aptarta taktika – vaiką naudoti kaip skydą, sukelti chaosą ir klasikiniu būdu, kaip jau ne kartą buvo, viską apsukti aukštyn kojomis ir pareikšti, kad prieš vaiką buvo taikoma prievarta. Visiškai akivaizdu, kad prievartą inicijavo vaiko artimiausia aplinka su labai aiškiu tikslu – sustabdyti teisingumo vykdymą ir bandžiusius paimti vaiką apkaltinti prievartos naudojimu. Tai labai primityvūs būdai, bet šiame kontekste jie veikia.“
    Ar tikrai “Drąsos kelias” – tik populizmas? Manau, tai – “briedas”
    Aš linkiu jam patirti fiasko, o tokios partijos steigimą vadinčiau tiesiog “briedo” reiškiniu.
    Ar atsilaikysime, lietuviai, nuo kedofilų? Privalome, jei gerbiame savo valstybę
    Ke(pe)dofilija jau tapo politika blogąją ta žodžio prasme. Neatsakingi atsakingų politikų, nedidelės dalies teisėsaugos ir didelės dalies žiniasklaidos biznierių (prodiuserių) veiksmai leido subujoti naujam judėjimui. Tokiam, kurį kai ju dabar skambiai vadina Drąsiaus Kedžio keliu ir kuriam greitu metu gal net kai kas rinks pinigus. Gal iš kontrabandos, gal iš naivių lietuvaičių, kurie neš savo paskutines santaupas. Pamenate EBSW? Istorija, panašu, kartojasi.
    Tas judėjimas, kuris veda į demokratinės ir teisinės valstybė sunaikinimą, remiasi labai paprastu principu – tas, kas rėkia garsiausiai ir sugeba panaudoti jėgą, ir yra teisus.

    Reply
  11. Dainius RadzevičiusDainius Radzevičius Post author

    Mariau, tu geriau išvardink tuos garbingus pavardėmis, kuriuos esu kaip nors apipylęs. Tikrai nežinau nė vieno. Tuomet, kai rašiau apie minios teisingumą, neminėjau nė vieno konkretaus žmogaus ir nenorėjau jų įžeisti. O dėl minios teiisngumo, tai ir dabar pakartosiu, kad demokratinėje šalyje minios linčo teismui nepritariu.

    Reply
  12. Marius

    Baisiausia, kad dar ir nemato Dainius to, kad skleidžia nesantaiką su savo kai kuriais rašinėliais.
    Nulis reakcijos į faktus. Aš išvardyjau konkrėčius faktus kaip Dainius įžeidinėja ir pyla purva ant garbingų Lietuvos žmonių. Jis patenkintas savimi.
    Ir visas tas purvo pulimas vardan valstybės pamatų išsaugojimo, pagarbos žmogui, atjautos, tolerancijos, gerumo, adekvatumo ir sveiko proto. Be abejo, kad savo sveiko proto, o ne bepročių minios.

    Reply
  13. Qwerty

    Mariau, manau, kad esate profesionalus trolis.Keista, kad Dainius to nepastebi.Miela skaitytoja, kaltinti, kritikuoti ar kitaip pašiepti Dainių galima dėl daugelio dalykų. Tarkime aš manau, kad Dainius yra netalentingas žurnalistas, vidutinybė, netgi visai nevykęs, kadangi jo tekstai tikra nuobodybė, nykuma nes nemoka valdyti žodžio ir pan. Tačiau absoliuti netiesa yra trolio Mariaus ar skaitytojos teiginiai, esą Dainius skleidžia neapykantą. Tai net ne melas, o sąmoningas smeižtas, įžeidimas. Kiek teko skaityti šio kiek pilkoko žurnalistų profsąjungos veikėjo tekstų, tai jie, nors ir parašyti su gramatinemis klaidomis,yra tolerancijos, pagarbos žmogui, pagarbos kitam , supratimo, ramumo, atjautos, pasiruošimo diskusijai, gerumo , paprastumo, adekvatumo ir sveiko proto grynuoliai.

    Reply
  14. Marius

    Dainiau, tu rašai, kad tavęs įžeisti neįmanoma, bet jei asmeniniai įžeidinėjimai tęsis… Paskaityk ką rašai, pats. Kas čia tave įžeidinėja ir pykti lieja? Kai faktai rodo, kad pats įžeidinėji garbingus Lietuvos žmones tai aklas ir kurčias. Šiaip skaitytoja rašo ką mato, tai jos požiūris, kitas reikalas, kad tau nepatinka. Gal tau patinka kai katučių ploja?

    Reply
  15. Marius

    Dainiau, tau faktai akių nebado? Pylei purvą ant garbingų žmonių – bepročių minia ir t.t. Tai visi, kurie buvo toje minioje bepročiai, valstybės pamatų griovėjai? Garbingi menininkai, režisieriai, signatarai ir t.t.? Jus kas tokie abu su Arkadijum Vinokūru ir visa etiška žurnalistų sąjunga? Apakę ir apkurtę teisuoliai, kurie gali dėl savo vienintelio teisingo supratimo durninti ir pilti purvą ant kitų?

    Reply
  16. Dainius RadzevičiusDainius Radzevičius Post author

    skaitytoja, nežinau,kas ir kuo tave nuskriaudė. Nežinau, kodėl esi pikta. Nesuprantu ir keliamų keistų klausimų (pvz., ką padarei etiško?). Bet žinau viena – mano dienoraščio komemtarų etdvė tau leidžia išlieti piktus jausmus. Gali tai daryti. Bet jei manai, kad tokiu būdu mane gali kaip nors įžeisti qr paniekinti, tai pasakysiu trumpai – tikrai ne ;-) tad rekmenduoju diskutuoti, o ne tuščiais bjaurastimis laidytis.
    Beje, jei asmeniniai įžeidinėjimai tęsis, nebenorėsiu pačios komentarų čia nei skaityti, nei kitiems rodyti.

    Reply
  17. Dainius RadzevičiusDainius Radzevičius Post author

    Mariau, Garliavos tema rašiau savo nuomonę. Atrodo, dar niekas neskundė etikos sargams. Tad esu ramus. Jei bus pripažinta, kad suklydau, tada klaidą pripažinsiu. Nematau bėdų. tavo apibendrinimai dėl purvo pylimo, sorry, neverti jokio didesnio komentaro. Paliksiu tau teisę turėti savo nuomonę, kurios nebūtina keisti.

    Reply
  18. šiaip skaitytoja

    Man asmeniškai tai nesimato jo etiškumo,tik kova..

    Reply
  19. šiaip skaitytoja

    Man asmeniškai ir ne tik man manau “nusispjaut”
    į tavo sutartis…Jei nieko nebesugebi..,tai sutartimis apsidėlioji…
    O jei dar kas Tau gaunasi-prašom.Bet tik tesugebi”kovot” su “janutienėmis” ir “krivickais”
    …?Nu ką aš žinau,”šiaip skatytoja”..esu,bet manau
    taip.Kol kas..taip..bet gal atsigausi ir kitaip matyt ir mąstyt pradėsi?Gal…

    Reply
  20. šiaip skaitytoja

    Aš,ASMENIŠKAI,NEŽINAU KĄ ,TAMASTĄ,ETIŠKO PADAREI.?
    ŽINAU TIK LABAI DIDELĮ JŪSŲ NORĄ KITUS NEETIŠKAIS AP
    ŠAUKT.KODĖL?SPRENDIMAI BŪNA TIK TEISME.TAU,GERB.D.RADZEVIČIAU,SPRENDIMŲ NEBUS,TU ŠIUO ATVEJU ..IR VISAIS KITAIS..KAIP IR NEPAKALTINAMAS..NES ESI TOBULAS.ESI DIEVAS.VALYK TĄ “ŠVARKĄ” IR KUO GREIČIAU.AČIŪ.

    Reply
  21. Marius

    Dainiau, su savo kai kuriais rašinėliais (Garliavos atžvilgiu) palaikei, skatinai prievartą. Pylei purvą ant žmonių. Kaip Vytautas Landsbergis vyresnysis sako, nepasakysi, kad stovėjai po medžiu, o esi tiesioginis bendrininkas. Aš neįsivaizduoju kaip tu kaip žurnalistas nuplausi šitą gėdą.

    Reply
  22. Dainius RadzevičiusDainius Radzevičius Post author

    skaitytoja taip rūpinadi mano profesine etika ir kelia tokį „kandžių” klaudimą, kad nesusilaikau nuo klausimo: gal kur pačios ar kito asmens atžvilgiu ką neetiško padariau? Iki šiol nemačiau tokio sprendimo. Jei tik, bus – iš karto atsiprašysiu ir pasistengsiu išsivalyti tą švarką.

    Reply
  23. Dainius RadzevičiusDainius Radzevičius Post author

    slaitytoja, tai, kad nedirbu pagal sutartį, nepaneigia mano priklausymo žurnalistikai ir todėl jokie švarkai nepakabinti. O pačios interpretacijos akivaizdžiai manipuliatyvios.

    Reply
  24. šiaip skaitytoja

    na..jei jau labai gaila to “Švarkelio”,tai jau, Dainiau,teks jums vailyti”kandis”..oi kaip teks..
    Bet visada prisiminkite,kad “nachaliavu”,visi nori to “Švarkelio”..
    Manau.,kad turite”JĮ” išsaugoti. smile))

    Reply
  25. šiaip skaitytoja

    Viskas čia gerai.Gerb.Dainius,man nesenei ir asmeniškai paaiškino,kad Jis žurnalistu nebedirba.
    Reiškia Jo,žurnalisto,švarkas,kaip rašo Regis,kabo
    ant pakabos..ir manau labai “surytas” kandžių…
    Būtų įdomu sužinoti,kokį dabar švarką užsivilko
    Gerb.Dainius?Jei ką,?… tai perleisk tą surytą švarkelį
    Mariui.Manau Tas “švarkelis” bus NAUJAS.

    Reply
  26. Dainius RadzevičiusDainius Radzevičius

    Regi, N-18 nėra duag kur ir jaučiu, kad čia dar turės ką veikti vaiko teisių kontrolierius su žurnalistų etikos inspektoriumi

    Reply
  27. Dainius RadzevičiusDainius Radzevičius

    Regi, sutinku, kad etika – ne švarkas. 100 proc. Nors kai kam yra gal ir kitaip ir jie rengiais jį tada, kai to nori.

    Reply
  28. Dainius RadzevičiusDainius Radzevičius

    Mariau, turi prisimti. Nuomonė yra subjektyvi, bet pagal įstattmą turi būti reiškiama sąžiningai. Aš, pvz., prisiimu.

    Reply
  29. Regis

    Dainiau, gal jauti ir kuriems kolegoms tai aktualu? O šiaip, manau ir taip aišku, kad etika ne švarkas, po darbo nenusiimsi ir nepakabinsi kur nors ant pakabos. O vėliau įkalęs – “lia lia lia, frigidiškos stervos supa manja”. Maža tokios derguškės dergiančios pirmiausia tai pasakiusio žmogaus etiką, kabo viešai prieinamose vietose. Net N-18 perspėjimo nėra – atsargiai dergvietė.

    Reply
  30. Marius

    Kad būtų aiškiau ko klausiu tai komentatorius PN viename komentare rašė kai reikšmingas pareigas užimantis asmuo spekuliuoja pareigybinės ir asmeninės nuomonės skirtumu, tai akivaizdžiai liudija šališkumą.
    Ar ne Dainiau?

    Reply
  31. Marius

    Dainiau, jeigu kaip tu sakai žurnalistas yra visur žurnalistas ir jis negali net už redakcijos ribų pamiršti, kad jis attsovauja savo profeisją ir jos standartus, tai kas jis tuomet kai viešoje erdvėje reiškia savo nuomonę, bet jau nebe prisiima už ją atsakomybės kaip žurnalistas?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *